marți, 14 iunie 2011

Ce-am mai citit

Zilele care au trecut am citit o carte din colectia "Chic" a editurii Polirom pentru că nu-mi doream să citesc ceva care sa-mi pună mintea la lucru. Dap, mi se mai întâmplă să-mi fie lene să gândesc prea mult :D
Genul cărții e numit de specialiști chick-lit, însă, sinceră să fiu, cartea de care vreau să vă vorbesc poate fi încadrată în acest gen doar ca stil de narare, nu și ca subiect. Dar, m-am luat cu vorba și nu v-am spus despre ce titlu e vorba.



Firul narațiunii urmărește povestea a patru prietene, foste colege de școală, care provin din familii saudite bogate. Autoarea, Rajaa al Sanea, a scris totul ca niște e-mailuri transmise worldwide de către o a cincea prietenă, sub un nickname, de teama de a nu fi descoperită de către poliția moravurilor, entitate care vegheaza în Arabia Saudită asupra respectării dogmelor și preceptelor musulmane. Chiar dacă stilul în care e scrisă e unul ușurel, pe mine m-au întristat uneori întâmplările din viața celor patru tinere care, practic, nu au aproape nici un drept în societatea saudită, deși sunt rasfățate de familii și, din punct de vedere material, nu le lipsește nimic. Nu pot conduce o mașină, nu pot ieși în public descoperite, nu pot merge neînsoțite pe stradă, ci doar alături de un bărbat din familie, nu pot decide cine le va fi soț...  Printre singurele distracții sunt vizitele la un mall în care bărbații nu au acces, mini-petrecerile care nu pot avea loc decât în casa uneia dintre ele sau discuțiile la telefon și pe internet unde, pot vorbi chiar și cu bărbați. Și totuși, uneori au accese de curaj și încalcă toate aceste norme. Cu toate acestea, ca orice femeie, au parte de iubiri, despărțiri, dezamăgiri.

Cartea a fost interzisă în Arabia Saudită, tânăra autoare publicând-o la o editură din Statele Unite, țară în care locuiește de câțiva ani.
V-o recomand pentru o lectură lipsită de dramatismul altor romane care tratează aceleași probleme ale femeii musulmane în societăți tradiționaliste.

Niciun comentariu :

Trimiteți un comentariu